De gemeente Barendrecht vindt het belangrijk dat inwoners zich fit voelen. De gezondheidscampagne Bewust Barendrecht moet zorgen voor meer bewustwording over gezond leven en hoe individuen hiermee aan de slag kunnen gaan. In samenwerking met Lili Genee Pirayesh, (initiatiefnemer Vullen of Voeden), Erik Scherder (hoogleraar neuropsychologie), lokale maatschappelijke organisaties en een team van gezondheidsexperts wil de gemeente dit bereiken. Jumbo Barendrecht is één van de aangehaakte partners. Robert Gouw (filiaalmanager Jumbo Onderlangs) en Najeb el Mahdaoui (filiaalmanager Jumbo Carnisselande) vertellen waarom dit een goede match is.
Waarom is Jumbo aangehaakt bij Bewust Barendrecht?
Najeb: “Jumbo vindt het belangrijk om maatschappelijk betrokken te zijn. Als lokale ondernemers kunnen wij in onze winkels bepaalde ruimte zelf invullen. In plaats van pizza’s en tosti’s in de koeling bijvoorbeeld makkelijke, gezonde producten een prominentere plek geven. Gedragsverandering is best lastig, maar op deze manier proberen we onze klanten eerder te verleiden tot gezondere keuzes. En als zo’n gezond product eens in het winkelmandje terechtkomt, is de kans groter dat het bij een volgend bezoek weer mee naar huis gaat.”
Op 21 september is de Bewust Barendrecht Markt in de aula van Portus Groene Hart. Waar ligt voor Jumbo tijdens dat evenement de focus op?
Robert: “Jumbo staat met een foodtruck op de Bewust Barendrecht Markt. Bezoekers kunnen er allemaal lekkere, gezonde gerechten proeven. We delen ook receptenkaarten uit met kortingsvouchers, zodat inwoners het thuis nog eens makkelijk en voordelig zelf kunnen bereiden. Om het extra aantrekkelijk te maken zullen we tijdens de Bewust Barendrecht campagne bij beide Jumbo’s in Barendrecht de nadruk extra blijven leggen op gezond eten voor niet te veel geld.”
Waarom is Bewust Barendrecht zo’n belangrijk initiatief?
Najeb: “Omdat het om balans gaat en het belang onderstreept van voeden in plaats van vullen. Natuurlijk kan het geen kwaad om af en toe op de bank een zak chips te eten, maar maak er geen gewoonte van. Dat is niet nodig, want er zijn genoeg gezonde, lekkere alternatieven. Die kom je bij ons in de supermarkt voldoende tegen. Het blijft een uitdaging om klanten andere keuzes te laten maken, maar door de krachten te bundelen in de Bewust Barendrecht campagne komt er volgens mij eerder bewustwording op gang. Ik hoop op veel positieve reacties en dat het onderwerp gaat leven bij inwoners.”
Hebben jullie bij Jumbo Onderlangs en Jumbo Carnisselande ander winkelend publiek over de vloer en vergt dat een andere aanpak om de gezondheidscampagne in beide filialen te laten slagen?
Robert: “In mijn filiaal komen iets meer senioren, die wat vaker in de week langskomen. Bij Najeb zie je iets meer gezinnen die meteen voor de hele week boodschappen doen. Met dat gegeven kunnen we qua uitlichten van bepaalde producten en aanbiedingen per filiaal daarom zeker soms een andere aanpak hebben. Maar de boodschap dat gezond eten echt niet altijd duur hoeft te zijn geldt voor ons beiden. Ingewikkeld is het ook niet, en er valt genoeg te variëren. Ik zou zeggen: probeer eens iets anders en doorbreek gewoontes. Ik heb er vertrouwen in dat dit door Bewust Barendrecht voor een grote groep makkelijker wordt. We geven inwoners hopelijk zo een duwtje in de goede richting.”
Door: Afdeling communicatie gemeente Barendrecht